به نام خدا

استرس واژه ای است که بیشتر انسان ها در دنیای امروز با آن درگیر هستند و یا حداقل در اطرافین خود این جمله را شنیده اند که استرس دارم.

استرس در مطالعه و بیشتر استرس امتحان یا استرس کنکور هم واژه ای بسیار  آشنا برای مشاوران،دبیران و خانواده ها است.

می خواهیم به معرفی استرس و تاثیرات آن بر مغز،یادگیری و همین طور عملکرده های روزانه و به خصوص در امتحان و کنکور بپردازیم.

 بحث را با این سوالات آغاز می کنیم.

آیا شب ها خواب خوبی ندارید؟! آیا در طول روز بی حوصله هستید یا بد خلقی می کنید؟!

آیا مطالب کوچک را فراموش می کنید ویا مدت زیادی را به چیزی فکر می کنید؟! و آیا احساس تنهایی می کنید؟؟

نگران نباشید.چون اکثر ما ایرانی ها چنین مشکلاتی را داریم.شما احتمالا دچار استرس هستید.این استرس ممکن است از نتیجه ماندن در ترافیک باشد و یا حضور در یک مهمانی که افراد آن اغلب غریبه هستند.ویا حتی ممکن است از روز اول دانشگاه و شروع ترم جدید و.....

استرس همیشه بد نیست.استرس ممکن است باعث دقت در انجام عملی باشد و یا اینکه پرداختن برای آمادگی بیشتر(مثلا در مهمانی) و یا کسب نتیجه بهتر(کنکور یا امتحانات)

و یا حتی وقتی پدری شاهد وارد شدن فرزند خردسالش به خیابان باشد با سرعت باور نکردنی به سوی او میدود که در حالت عادی غیر ممکن است.استرس باعث بالا رفتن تمرکز و انرژی بیشتر در بدن می شود.بنابراین اندکی استرس در زندگی لازم و ضروری است.اما کجا باعث ایجاد حالات نامطلوب در انسان می شود.؟!!!

استرس وقتی هر روزه تکرار شود و این تکرار ادامه دار باشد باعث تغییر حالاتی در مغز خواهد شد.واین تغییر نامطلوب است.

به این استرس،استرس مزمن می گویند.مانند وقتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ونمی دانید از کجا شروع کنید.یا وقتی حجم زیادی از درسی را که تا شب امتحان نخوانده اید و باید مطالعه کنید.بنابراین اولین دلیل تولید استرس را باید در نحوه زندگی و درس خواندن خودمان جستجو کنیم! دانش آموزانی که اغلب درس ها نمی خوانند و بعد از مدتی تصمیم به مطالعه می گیرند استرس پیدا می کنند.که بهتر بگویم از آنجا که نمی دانند از کجا شروع کنند و کار را به پایان برسانند دچار سردرگمی و استرس می شوند.راه اول برای به وجود نیامدن این استرس مطالعه دروس در وقت خودش است و راه دوم داشتن مشاور درسی که کار برنامه ریزی را انجام دهد تا شما دچار استرس نشوید و تمام جوانب برنامه را نیز در نظر بگیرد.

تاثیر علمی استرس روی بدن

استرسی که هر روزه تکرار شور روی محور هیپوفیزی غده هیپوتالاموس اثر می گذارد.وقتی بدن شما در موقعیت استرس قرار می گیرد (مثلا خودرویی که با سرعت و با صدای بوق به سمت شما در حرکت است)این محور به سرعت فعال می شود و هورمونی به نام کورتیزول ترشح می کند.کورتیزول بدن شما را برای واکنش سریع آماده می کند و شما از خود عکس العمل نشان می دهید.مثلا وقتی یک توپ با سرعت در بازی به سمت صورت شما می آید در کسری از ثانیه دست خود را مقابل صورتتان می گیرید.مقدار زیاد کورتیزول در مدت زمان طولانی بر روی عملکرد مغز شما تاثیر منفی می گذارد.استرس مزمن باعث تحریکات عصبی و فعالیت زیاد در محل درک ترس مغز میشود و همین طور که مقدار کورتیزول بیشتر می شود سیگنال های الکتریکی در غده هیپوکامپوس شما که بخشی از مغز است که قسمتی از فرآیند یادگیری و غلبه بر استرس است تخریب می شود.وقتی این اتفاق بیفتد قدرت شما در کنترل استرس هم کم میشود.

اگر این فرآیند ادامه یابد بر اثر کورتیزول کم کم مغز هم کوچکتر خواهد شد.هم چنین مقدار زیاد کورتیزول ارتباط بین نورون ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.که باعث کوچک شدن قسمت پیشانی مغز می شودقسمتی که مسئول کنترل اعمالی مانند تمرکز،تصمیم گیری،داوری و ارتباطات اجتماعی است.استرس مزمن یادگیری و به خاطر آوردن را برای شما دشوار می کند.و راه را برای بیماری هایی همچون افسردگی و... هموار می سازد.

اما نگران نباشید.برای غلبه بر استرس می توان 1-با در معرض استرس قرار نگرفتن(با برنامه ریزی صحیح در زندگی،کنکور،درس خواندن و....) از بروز استرس مزمن جلوگیری کرد.

2-با ورزش کردن

3-مدیتیشن(اعمال عبادی و دعا هم بسیار مفید می باشند)

4-تنفس عمیق

5-تغذیه مناسب و اصولی

این ها باعث جلو گیری از استرس و حتی رشد غده هیپوکامپوس و بهتر شدن فرآیند یادگیری نیز می شود.

استرس خود را تحت کنترل بگیرید قبل آنکه استرس زندگی شما را به کنترل خویش در بیاورد.

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مشاوره تحصیلی-مشاوره درسی-مشاوره کنکور

معرفی رشته های دانشگاهی و رتبه قبولی-معرفی رشته دبیرستان

 

خرید محصولات آموزشی نشر مکتب آروین 

منابع کنکور-فیلم های آموزشی-کتاب کمک درسی-کتاب تست-کتاب برنامه ریزی-کتاب کار

پرفروش ترینها

تازه ها

مقطع دبیرستان و کنکور

ویدیوهای آموزشی