نقش خواب مناسب در زندگی و درس خواندن

این تجربه برای خیلیا اتفاق افتاده!بعضی وقتا هر چی که میخوابی به جای اینکه خستگیت در بره،بدتر خسته تر میشی!
دانش آموزها ودانشجوهایی که شب امتحانی درس میخونن این قضیه رو بهتر درک میکنن که وقتی شب امتحان بیدار میمونن،فرداش بعد امتحان هر چی میخوابن خسته تر میشن!

بررسی علت:

انسان به طور طبیعی به شش تا هشت ساعت خواب نیاز دارد.که در افراد جوان تقریبا با شش ساعت نیاز بدن به خواب تامین میشود اما در افراد با سن بیشتر این نیاز افزایش میابد تا به 8 ساعت برسد.خواب متناسب برای بدن لازم وضروری است وکمبود آن آثار مخربی روی جسم وذهن خواهد داشت.در کتب روانشناسی وفیزیولوژی دو نوع خواب برای انسان معرفی شده که به بررسی آن میپردازیم:

نوع اول-خواب NON REM

قسمت اول خواب است.یعنی به محض اینکه به خواب میرویم وارد این قسمت میشویم(خواب سر کلاس که خیلی هم حال میده.وقتی یه لحظه چشات بسته میشه،صدای معلم ومیشنوی ولی خوابی).این خواب نسبتا غیر عمیق است وچهار مرحله دارد.در این نوع خواب کلیه اعمال حیاتی بدن کاهش میابد.در نتیجه انرژی در بدن ذخیره میشود.فعالیت مغزی هم به طور قابل ملاحظه ای کم میشود و مغز استراحت میکند.در این نوع خواب،خواب میبنیم ولی در یادمان نمیماند.

نوع دوم-خواب REM

قسمت دوم خواب است که پس از چهار مرحله خواب قبلی اتفاق میافتد.در این خواب که عمیق تر نیز میباشد،گاهی بیدار کردن خودبخودی اتفاق میافتد،اما بیدار کردن افراد نیز دشوارتر میشود.در این خواب کلیه اعمال متابولیسم بدن از حد نرمال بیشتر میشود وبیشتر شبیه بیداری است.خواب هایی که میبینیم در یادمان میماند.وانرژی زیادی از بدن گرفته میشود.این همان خوابی است که مارا خسته تر میکند.کمبود این خواب در فعالیت متابولیکی مغز اثر منفی نمیگذارد.
ادامه دارد...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مشاوره تحصیلی-مشاوره درسی-مشاوره کنکور

معرفی رشته های دانشگاهی و رتبه قبولی-معرفی رشته دبیرستان

 

خرید محصولات آموزشی نشر مکتب آروین 

منابع کنکور-فیلم های آموزشی-کتاب کمک درسی-کتاب تست-کتاب برنامه ریزی-کتاب کار

پرفروش ترینها

تازه ها

مقطع دبیرستان و کنکور

ویدیوهای آموزشی